Mitä, miksi, milloin?

Lue teksti Mitä, miksi, milloin? ja vastaa kysymyksiin. 

1. Joulu on...
kesällä
syksyllä
talvella
keväällä
2.

Kerro kuvasta!

Mitä perinteitä suomalaiseen jouluun liittyy? Keskustele aiheesta parin kanssa. Voitte käyttää kuvia inspiraationa. Jos haluatte, voitte kirjoittaa myös listan asioista.

3.

Miksi joulua vietetään?

Yhdistä sana ja selitys.

talvipäivänseisaus

kekri

yule

vanha germaanien talvijuhla
suomalainen sadonkorjuujuhla
vuoden lyhyin päivä
4.
a) Milloin joulusta tuli Jeesuksen syntymäjuhla?
b) Miten kekri liittyy jouluun?
5.

Keskustellaan!

Mikä on sinun mielestäsi parasta joulussa?

Jouluruoka

Lue teksti Jouluruoka.

6.
a) Mitkä ovat tavallisia jouluruokia Suomessa?
b) Tiedätkö, mitkä ovat tavallisia jouluruokia eri kulttuureissa?

Tehkää yhdessä lista eri maiden jouluruoista. Voitte etsiä tietoa myös internetistä.

c) Mikä on sinun lempiruokasi jouluna?
7.

Menet ravintolaan syömään. Katso ruokalistaa ja vastaa kysymyksiin.

Joulumenu
Media Folder: 
a) Haluat syödä kalaa. Mitä voit syödä?
b) Olet kasvissyöjä. Mitä voit syödä?
c) Mitä ruokaa haluaisit maistaa?

Valitse ainakin yksi alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.

d) Onko sinulla joku allergia?

Jos on, mitä ruokaa et voi syödä?

8.
Mikä on sinun lempiresepti jouluna?

Kirjoita lempiruokasi resepti suomeksi. Voit miettiä jouluruokaa tai jotain muuta talvista reseptiä.

Muista käyttää imperatiivia eli käskymuotoa. Mieti, tarvitsetko partitiivia.

SEKOITTAA: Minä sekoitan > sekoita-n > Sekoita kananmunat ja maito.
LISÄTÄ: Minä lisään > lisää-n > Lisää 2 desilitraa vettä. 

Lahjat

Lue teksti Lahjat.

9.
a) Mitä joululahjoja tekstissä mainitaan?

Poimi kaikki tekstissä mainittavat joululahjat.

b) Mitä tarkoittaa ekologinen ja eettinen joululahja?
c) Mitä sinä toivot joululahjaksi?

Joulupukki

Lue teksti Joulupukki. Vastaa kysymyksiin.

10.
a) Mistä maasta lähetetään eniten kirjeitä Joulupukille?
b) Mitä Juho toivoo joululahjaksi?

Lue Juhon kirje Joulupukille. Mitä hän toivoo ?

c) Oletko koskaan kirjoittanut kirjettä Joulupukille?
11.

Yhdistä parit!

Yhdistä sana ja selitys.

tv-ohjelma, jossa voi soittaa Joulupukille

Joulupukin koti

kysymys, jonka Joulupukki esittää jouluaattona

jouluelokuva

tuo Joulupukin lasten luo

Onkos täällä kilttejä lapsia?
Korvatunturi
Lumiukko
Joulupukin Kuuma Linja
poro
12. Suomalaiseen joulupukkiin ovat vaikuttaneet...
Pyhä Nikolaus
Jeesus
Ukko-jumala
Santa Claus
nuuttipukki
hammaskeiju

Joulukalenteri

Lue teksti Joulukalenteri

13.
a) Millaisia kalentereita tekstissä mainitaan?
b) Onko sinulla joulukalenteri? Millainen?
14.

Luokan oma joulukalenteri

Tehkää luokan tai ryhmän oma joulukalenteri. Yllätykset voivat olla kirjekuorissa tai pienissä laatikoissa. Sekä opettaja että oppilaat voivat suunnitella, mitä yllätyksiä kalenterissa on. Yllätys voi olla myös yhteistä tekemistä. 

Tässä ideoita, mitä joulukalenterin luukuissa voi olla:

  • Joulun herkkuja, kuten pipareita tai suklaata (sen verran, että kaikille riittää).
  • Peli tai leikki, jolla tunti voi alkaa (esim. pelataan Aliasta). 
  • Keskusteluhetki. Päivä voi alkaa joulukalenterin keskusteluharjoituksella. Esim. liiku luokassa ja kysy muilta: Mitä sä teet jouluna?
  • Kirje joulupukille. Kirjoittakaa yhdessä lahjalista joulupukille. Jokainen voi toivoa yhtä asiaa!
  • Kehukortit. Opettaja kirjoittaa jokaisesta opiskelijasta kehukortin, jossa on mukava asia opiskelijasta. Esim. miten opiskelijan kielitaito on kehittynyt.
  • Mietelause. Luukussa voi olla mietelause suomeksi. Ryhmässä voidaan yhdessä keskustella, mitä mietelause tarkoittaa. Pitääkö mietelause paikkansa?

Jos sinulla on yksi ystävä, olet sinä rikkaampi kuin jos sinulla olisi satatuhatta ihailijaa. – Maria Jotuni

Joulukortti

Lue teksti Joulukortti.

15.

Kirjoitetaan!

Valitse a) tai b). 

a) Kirjoita joulukortti. Voit valita, kenelle kirjoitat kortin. Voit myös kirjoittaa toiselle ryhmäläiselle joulukortin.

b) Kirjoita joulutervehdys sosiaalisessa mediassa. Mieti, mitä haluat kirjoittaa. Voit ottaa myös kivan kuvan postausta varten. Tässä tehtävässä voi harjoitella puhekieltä sekä muita sosiaalisen median piirteitä. 

Alla kysymyksiä, joita voitte miettiä yhdessä luokassa. Kysymykset sopivat erityisesti kortin kirjoittamiseen.

a) Miten aloittaa teksti?

Mikä on hyvä tapa aloittaa kortti? Kirjoita ylös aloitusfraaseja. 

b) Kenelle kirjoitat?

Mieti, kenelle haluat kirjoittaa. Miten se vaikuttaa tekstiin? Oletko tuttavallinen vai virallinen? Voitko kirjoittaa puhekieltä?

c) Miten lopettaa teksti?

Mieti, mitä voit kirjoittaa kortin loppuun. 

Joululaulut

Lue teksti Joululaulut.

16.

Levyraati

Järjestäkää levyraati joululauluista. Levyraadin idea on helppo: kuunnellaan yhdessä musiikkikappaleita ja annetaan pisteitä (110). Paras laulu voittaa! Levyraadin avulla voi harjoitella musiikkisanastoa sekä kuvailua ja mielipiteen ilmaisua suomeksi. Samalla tutustutaan suomalaiseen kulttuuriin.  

Voitte kuunnella Joululaulut-tekstin joululauluja. Jokainen opiskelija voi myös tuoda oman lempijoululaulunsa tunnille.

Jokaisen joululaulun jälkeen opiskelijat voivat keskustella pienissä ryhmissä, mitä mieltä he ovat kappaleista. Alla apukysymyksiä keskusteluun.

a) Ennen levyraatia jutelkaa ryhmissä, millaisesta musiikista jokainen tykkää.
  • Millaisesta musiikista sä tykkäät? Millaisesta musiikista sä et tykkää?
  • Mikä on sun lempibändi tai kuka on sun lempiartisti?
  • Kuunteletko sä suomalaista musiikkia?
  • Tykkäätkö joululauluista? Miksi? Miksi et?
b) Jokaisen joululaulun jälkeen keskustelkaa ryhmissä, mitä mieltä olette. Muistakaa perustella omat mielipiteenne.
  • Tykkäätkö? Miksi? Miksi et tykkää?
  • Millainen laulu on? 

Laulu on ihanan rauhallinen. Tykkään laulajan äänestä!

Mä en kyl tykkää. Musta melodia oli liian surullinen.

c) Päättäkää lopuksi, kuinka monta pistettä (1–10) joululaulu saa.

Ryhmän jäsenet voivat antaa joululaulle yhden yhteisen pistemäärän. Tällöin ryhmän pitää yhdessä keskustella, mikä on oikea pistemäärä ja miksi. Samalla voi harjoitella, miten voi tehdä kompromissin, jos ryhmän jäsenet ovat eri mieltä.

Lopuksi kaikkien ryhmien pisteet lasketaan yhteen. Eniten pisteitä saanut laulu voittaa!

Tonttu

Lue teksti Tonttu.

17.
a) Mitä joulutonttu tekee?
b) Mikä on tonttuovi?
18. Mikä on totta?

Lue teksti Tontut ja halitjat kansanperinteessä. 

Tontut ovat vanhaa kansanperinnettä.
Tontut rakastavat sotkua ja melua.
Joulutonttu on vanhin tonttu.
Vihainen tonttu on vaarallinen.
Tontussa näkyy kristinuskon vaikutus.
19.

Mytologiset hahmot eri kulttuureissa

Millaisia mytologisia hahmoja eri kulttuureissa on?

Työskentele yksin tai pienessä ryhmässä ja esittele oman kulttuurisi mytologinen hahmo muulle ryhmälle. Voit etsiä tietoa internetistä.

Voit vastata seuraaviin kysymyksiin:

  • Millainen hahmo on?
  • Mitä hahmo tekee?
  • Onko hahmossa jotain samaa kuin suomalaisessa tontussa?
  • Miten hahmo eroaa suomalaisesta tontusta?

Pikkujoulut

Lue teksti Pikkujoulut.

20.
Millainen juhla pikkujoulut on?

Kirkko ja hautausmaa

Lue teksti Joulukirkko ja hautausmaa

21.
Mitä luulet, miksi jouluna on tapana muistella kuolleita sukulaisia?

Voit pohtia kysymystä parin kanssa tai pienessä ryhmässä.

Yhdistä parit!

22.

Yhdistä sana ja selitys.

joulujuhla ystävien ja työkavereiden kanssa

joulukukka

olkikoriste

mytologinen hahmo, joka asuu saunassa

joulujuoma

esine, jossa on tavallisesti 24 luukkua

joulun ruoka, johon on tapana piilottaa manteli

himmeli
saunatonttu
joulutähti
pikkujoulu
joulukalenteri
glögi
joulupuuro

Kerro kuvasta!

23.

Kerro kuvasta!

Mitä kuvissa tapahtuu? Keskustele parin kanssa. 

Kirjoitetaan!

24.
Miten vietät joulua?

Kirjoita teksti, jossa kerrot, miten joulua vietetään kotimaassasi. Voit kertoa, mitä kaikkea jouluna tehdään. Miten koristelette kodin? Millaista ruokaa syötte? Kenen kanssa vietät joulua?

Jos kulttuurissasi ei vietetä joulua, voit kertoa muusta talven juhlasta.

Keskustellaan!